-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)
-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:30814 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:30

در روايات آمده: هر كس در روز جمعه بميرد، جايش در بهشت است. از طرفي مردن هر كس به دست خدا است.

پس بايد گفت خداوند از قبل جهنمي و بهشتي را از هم جدا كرده است.

روايات فراواني در فضيلت شب و روز جمعه وارد شده و آن را يكي از اعياد اسلامي محسوب كرده است. اعمال خوب در شب و روز جمعه از فضيلت بيشتري برخوردار است و گناه و معصيت مجازات سختتري دارد.

امام اميرالمؤمنين(ع) فرمود: خداوند متعال جمعه را عيد قرار داد و شب و روز جمعه را از فضيلت خاصي برخوردار كرد. شب جعه افضل شبها است و روز جمعه افضل روزها. شب جمعه شبي درخشنده و نوراني (نزد خدا) است و روز جمعه از نورانيت خاصي برخوردار است.(1)

همين طور كه انجام اعمال خود در شب و روز جمعه فضيلت خاصي دارد، معصيت و گناه عقوبت بيشتري دارد. امام صادق(ع) فرمود: از معصيت الهي در شب جمعه بپرهيزيد كه گناهش مضاعف است.(2) امام باقر(ع) فرمود: خير و شر در روز جمعه مضاعف است.(3) و امام صادق(ع) فرمود: صدقه در شب و روز جمعه هزار برابر ثواب دارد.(4)

بنابراين بايد شب و روز جمعه را با عبادت و دعا و راز و نياز و انجام اعمال خير سپري كرد. اين فضايل همان طوري كه براي زندگاني، ارزشمند منظور شده، براي مردگان از رحمت خاصي برخوردار ات. در حقيقت شب و روز جمعه بار عام الهي است، كه بندگانش به درگاه خدا بشتابند و به لقاي او بروند. به تعبير عاميانهتر و از باب مقايسه با سلاطين دنيا كه روزهاي عيد عفو و بخشش و رحمت و صله و هدايا پخش ميكنند، شب و روز نزد خداي متعال شبيه چنين حالتي است. لذا اگر كسي در شب و روز جمعه از دنيا برود، در آن ساعات بخشوده است، اما منافاتي ندارد كه در ايام و ساعات بعد از شب و روز جمعه، به مجازات خود برسند. در بعضي از روايات وارد شده: انساني كه در شب و روز جمعه فوت كند و داراي ايمان باشد، از فشار قبر مصون و محفوظ است.

از امام باقر (ع) نقل شده است: ما من مؤمن مات ليلة الجمعه الا كتب له براءة القرر و ان مات في يومها أعتق من النار؛ (5) هر مؤمني كه در شب جمعه بميرد، از عذاب قبر مصون است. و اگر در روز جمعه بميرد، مورد عفو الهي قرار ميگيرد.

در روايت علي بن مهزيار آمده كه امام صادق(ع) فرمود: من مات ليلة الجمعه عارفاً بحقنا اعتق من النار و كتب له براءة من عذاب القبر؛ هر كه عارف به حقما باشد(اعتقاد به امامتما داشته باشد) و در شب جمعه بميرد، مورد عفو الهي و از عذاب قبر در امان خواهد بود.(6)

بنابراين آن چه كه نوشتهايد در هيچ روايتي چنين نيامده است. فقط آن چه در روايات آمده بعد از جمع بين روايات اين است كه روز و شب جمعه از فضيلت خاصي برخوردار و تفضّلات الهي شامل حال مردگان نيز ميشود.

اگر انسان فاسد يا كافر يا جنايت كاري بميرد، حتي اگر در شب و روز جمعه مرده باشد، از عذابهاي او كم نميشود و مورد عفو و بخشش الهي واقع نميشود. بلكه ممكن است در آن شب و روز معاف باشد و بعد از پايان ش و روز جمعه، به عقوبتهاي خود دچار شود.

پي نوشتها:

1 - بحارالانوار، ج83، ص 282.

2 - بحارالانوار، ج83، ص 283.

3 - همان.

4 - همان، ص 282.

5 - همان، ص 279.

6 - همان.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.